چاپ بر روی نخ

پوشاک تولید شده با استفاده از نخ های چاپ شده:
پوشاک های مدرن در بنگلادش که با استفاده از نخ های چاپ شده تولید شده اند.
در بنگلادش در حال حاضر بر روی چاپ بر روی نخ بسیار کار شده است. که این پروسه مشابه همان چاپ معمولی می باشد که شباهت زیادی به رنگرزی موضعی یا همان Space dyeing دارد که بعد از آن نیز رنگزا فیکس می گردد هرچند در اینجا از خمیر چاپ یا غلظت دهنده استفاده نمی شود. در این پروسه چاپ با استفاده از یک محلول رنگزا بر روی یک پکیج نخ به طور همزمان انجام می شود. که این چاپ با استفاده از روش تزریق به داخل بوبین انجام می شود. زمان، دما و فشار نکات مهم کنترل کننده در این پروسه هستند. بعد از تولید نخ چاپ شده با آن پارچه بافته می شود که پارچه ی حاصله ملانژ، اسلاب (نقاطی شبیه به گره در نخ) افکت های نامنظم دارد که تمامی اینها می تواند بر ارزش لباس تولید شده بیافزاید. ترکیب کردن و مخلوط کردن رنگهای مختلف نخ ها در هدف ما که فشن و مد می باشد بسیار تاثیرگذار می باشد. و همچنین با استفاده از تکمیل های مختلف می توان زیرست و ظاهرهای مختلفی به پارچه ی تولید شده داد. تکمیل نهایی که بر روی پارچه انجام می شود برای بهبود ظاهر آن مثل رنگ، طرح و درخشندگی آن می باشد و نیز تغییر در بافت پارچه مثل: embossing, brushing and smoothing، بهبود در احساس : نرمی، چین دار کردن، سفت و محکم کردن و بهبود در آویزش وبهبود در کیفیت آن مقاومت در برابر چروک، مقاومت در برابر لکه، غیر قابل اشتعال و ضد آب بودن همه ی اینها را می توان با انجام تکمیل بر روی کالای نهایی به دست آورد. در اینجا ما بر روی یک روش جدید که با آن می توان با استفاده از نخ های چاپ شده طرح های خاصی را بر روی پوشاک ایجاد کرد، بحث خواهیم کرد.
مواد و ماشین آلات مورد نیاز
مواد
نخ پنبه 100%، PC، PVC، ویسکوز، ریون، نخ های سلولزی خاکستری ملانژ و سایر نخ های ترکیبی را می توان مورد استفاده قرار داد. ظرافت نخ پنبه باید 20’s – 60’s و نخ پلی استر 20D-170D باشد.
ماشین آلات
ماشین آالات موردنیاز برای این پروسه دستگاه پیچیدن نخ به صورت شل، ماشین رنگرزی نخ به صورت بوبین، ماشین تزریق رنگ به داخل بوبین، ماشین بخار، خارج کننده آب، خشک کن، ماشین پیچیدن نخ به صورت سفت پیچ و بافندگی می باشد.
تکنولوژی
در زیر تمامی این فرآیند به صورت مرحله به مرحله گفته شده است:
• پیچیدن نخ به صورت شل پیچ
• پخت و یا سفیدگری نخ ( در دمای 100 درجه به مدت 30 دقیقه)
• از بین بردن آب اکسیژنه باقیمانده در نخ ( در دمای 60 درجه به مدت 20 دقیقه)
• خنثی سازی ( در دمای 50 درجه به مدت 20 دقیقه)
• استخراج آب
• خشک کردن
• تزریق رنگ به داخل بوبین ( دمای آن بستگی به گروه رنگزای مصرفی دارد 40 یا 80 درجه)
• بخار دادن ( در دمای 80 درجه به مدت 30 دقیقه)
• خنثی سازی (در دمای 50 درجه به مدت 20 دقیقه)
• صابونی کردن ( در دمای 95 درجه به مدت 20 دقیقه)
• فیکس کردن
• تکمیل
• استخراج آب
• خشک کردن
• پیچیدن نخ به صورت سفت پیچ
• بافندگی
ماشین چاپ بر روی نخ
در اینجا درمورد چاپ بر روی نخ با جزئیات بحث خواهیم کرد. این ماشین از بخش های مختلف: مخزن رنگ، استوانه یا سیلندر رنگ، جعبه روغن، دستگاه چاپ و…تشکیل شده است.

مخزن: آماده سازی و ترکیب کردن رنگزاها اولین مرحله در چاپ می باشد. 4 تانک وجود دارد برای داشتن 4 رنگ به طور همزمان و نیز سایر مواد شیمیایی که برای سهولت در رنگرزی مورد نیاز می باشد. موتور بهم زننده و نیز بخار وجود دارد تا به مخلوط شدن بهتر رنگزاها کمک کند.
سیلندر یا استوانه چاپ:
این سیلندرها مقدار رنگزایی که باید هر بار تزریق شود را نگهداری می کند. در این دستگاه هر سیلندر به دو سیلندر متصل شده است و در نهایت هر هد چاپ 8 سیلندر دارد.ظرفیت هر سیلندر 1.5 لیتر می باشد. مقادیر که برای چاپ تزریق می شود در سیلندر موقت ذخیره می شود. به طور مثال برای چاپ بر روی یک پکیج 1کیلوگرمی 4 لیتر رنگزا استفاده می شود.
نگه دارنده ی بوبین:
کمک می کند به ثابت نگه داشتن بوبین در یک فضای ثابت از سمت بالا.
Needle head: این با لوله ی رنگ تنظیم شده است. برای یک پکیج 4 تا needle head استفاده می شودتا کل فضای پیرامون پکیج را پوشش دهد و هر needle head شامل 4 سوزن از بالا تا پایین می باشد رنگزای تخلیه شده را به داخل پکیج نفوذ دهند.
سوزن چاپ Printing needle:
این دستگاه 32 تا سوزن دارد که هر کدام شامل 5 تا منافذ دارد مایع را به داخل پکیج با فشار هوا عبور می دهد.
فشار هیدرولیک: تمامی عملیات و حرکت های این دستگاه با فشار هیدرولیک انجام می شود.

مکانیزم پروسه ی چاپ:
4 خط لوله از مخزن اصلی، محلول رنگزا را به داخل 2 سیلندر منتقل می کند ( هر دو لوله به یک سیلندر). بنابراین 8 سیلندر شامل 4 رنگ می باشد ( هر دو سیلندر برای یک رنگ) در اینجا محلول رنگزا با یک فشار ثابت به داخل پکیج تزریق می شود. تزریق رنگزا به داخل با استفاده از سوزن های سوراخ دار به کمک فشار هوا انجام می شود. این سوزن ها 30 ثانیه بعد از عبور دادن محلول رنگزا فشار هوا را عبور می دهند برای حصول یکنواختی در جذب. بعد از اینکه رنگرزی به طور کامل انجام شد رنگزاهای اضافی توسط نازل مکش با جریان معکوس فشار هوا که بر روی پکیج بوبین نصب شده است، حذف می شود. بعد از انجام چاپ، در دمای 80 درجه به مدت 30 دقیقه بخار دادهه می شود و پس از آن شستشو و خارج کردن آب و خشک کردن را انجام خواهیم داد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *