پارچه ی هوشمندی که با نور ارتباط برقرار می کند

آخرین توسعه در منسوجات و الیاف نوعی سخت افزار نرم است که می توانید آن را بپوشید: پارچه ای است که دستگاه های الکترونیکی درست در آن ساخته شده اند.
محققان MIT در حال حاضر ابزارهای نیمه هادی اپتوالکترونیک با سرعت بالا را که شامل دیودهای نور (LEDs) و دیودهای photodetectors می شود را در کارولینای جنوبی به در پارچه های نرم و قابل شستشو که به سیستم های ارتباطی متصل می شوند ،جایگذاری کرده اند.

این پیشرفت نشان دهنده دست یابی به یک هدف طولانی است که منجر به ایجاد پارچه های هوشمند با ترکیب دستگاه های نیمه هادی است که درواقع قطعه گمشده برای ساخت پارچه با قابلیت های پیچده است.
محققان می گویند این کشف می تواند قانون جدید “مور برای الیاف” را به راه اندازد – به عبارت دیگر، پیشرفت سریعی که در آن قابلیت های لیف ها در طول زمان به سرعت و به طور فزاینده ای رشد می کنند، همانطور که قابلیت های میکروچیپ ها طی دهه ها رشد کرده است.

الیاف نوری به طور سنتی با ساخت یک شیء استوانه ای به نام “قالب پیش ساخته” تولید می شوند که اساسا یک مدل مقیاس پذیر از الیاف است و سپس آن را گرم می کنند. سپس مواد نرم شده تحت فشار کشيده يا به سمت پایین کشیده می شوند والیاف حاصل بر روی یک قرقره جمع می شود.
پیشرفت کلیدی برای تولید این الیاف جدید افزودن دیودهای نیمه هادی نوردهنده ، به اندازه یک دانه شن، و یک جفت سیم مسی به اندازه یک عرض مو است.
هنگامی که در طی فرایند تولید الیاف گرما دیده و در کوره گرم می شود، قالب پیش ساخته پلیمر تا حدودی مایع می شود، دیودهایی را در امتداد مرکز الیاف قرار داده و سیم های مسی را به آن متصل می کنند.
محققان می گویند، فراتر از ارتباطات،لیف ها به طور بالقوه می توانند کاربرد های قابل توجهی در زمینه زیست پزشکی داشته باشند. به عنوان مثال، دستگاه هایی که از این الیاف استفاده می کنند می توانند برای ساخت یک دستبند که بتواند میزان پالس یا سطح اکسیژن خون را اندازه گیری کند، استفاده می شود و یا به یک باند متصل می شود تا به طور مداوم روند بهبودی را کنترل کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *