تکمیل های نوین میکرو کپسوله

پر کردن میکرو کپسول ها با مواد فعال و تثبیت آنها بر سطح پارچه یک روش تکمیلی بسیار جالب در آینده است که امکان آزاد سازی آهسته ٬ مداوم و طولانی مدت مواد و انتقال آن به پوست انسان را میسر میسازد. ترکیبات بسیار متنوع محلول در آب یا روغن از قبیل عطر ٬ مواد آرایشی ٬ ویتامین ها  و داروها در کپسول زیست پلیمر کیتوسان قرار داده شده است. تکمیل هایی با مواد متنوع سازنده کپسول شامل موادی برای راحتی پوشش نظیر ترکیبات مرطوب کننده ٬ تسکین دهنده ٬ ضد چربی زیر پوستی یا کپسول های حاوی مواد باز دارنده رشد مو یا برنزه کننده پوست وجود دارد.

این تکمیل ها تقریبا برای تمام انواع الیاف به ویژه الیاف مصنوعی در فرآیند های رمق کشی یا پد – خشک به کار می روند . کالاهای مورد توجه در این تکمیل عبارتند از : لباس زیر ٬ دستمال و حوله حمام مورد استفاده برای پاک کردن لوسیون بدن ٬ لباس های چسبان کاهنده چربی زیر پوستی بدن ٬ لباس خواب و ملافه رختخواب تسکین دهنده اعصاب پوست ٬ پیراهن ها و سایر لباس های دافع حشرات .کپسول های کیتوسان تثبیت شده در برابر شستشوی مکرر با دست یا دستگاه پایدار میباشند.

میکرو کپسول های پر شده با مواد تغیر فاز PCMs و گنجانده شده درون الیاف در هنگام ریسندگی اولیه یا در کف پوشش کاری ٬ نیازمند کپسولی نسبتا پایدار با پوشش ضخیم میباشند. اما کپسول های طراحی شده برای رها سازی مواد سازنده خود ٬ باید میان پایداری فرآیند کاربردی ٬ ثبات در برابر شستشو شدید و میزان رهاسازی معین ماده ٬ تعادل ایجاد کنند.

ترکیبات فعال عمدتا در اثر اصطکاک منسوجات تکمیل شده با پوست آزاد می شوند. کپسول های کیتوسان پیش از اصطکاک منسوج با پوست ٬ می توانند از طریق تجزیه زیستی به وسیله آنزیم های طبیعی پوست و تغییر میزان PH مقدار ماده بیشتری را آزاد کنند . غشاء های کیتوسان در PH : 6-7 محلولند اما در PHمعمولی پوست (5-4( به آهستگی حل می شوند.

منابع و اطلاعات بیشتر :

Combined antimicrobial and aroma finishing treatment for cotton

Application of microencapsulation in textiles

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *