انقلابی در رنگرزی راکتیو با رنگ های نوآورانه شرکت هانتسمن

AVITERA® SE: یک پیشرفت نوآورانه و پایدار برای صنایع نساجی  است.

شرکت Huntsman Textile Effects به عنوان یک نوآور پیشرو شناخته شده است.

فراهم آوردن محصولی پایداری در صنعت نساجی 

در سال 2010، یک پیشرفت قابل توجهی اعلام شد: AVITERA® SE، اولین مولکول جدید رنگ واکنشی که برای تقریبا دو دهه اختراع شده است:

صنعت نساجی مصرف کننده بزرگ آب است و موضوع مصرف آب کمتر در چند سال اخیر به یک اولویت تبدیل شده است. سازمان ملل متحد برآورد می کند که حدود  1.2 میلیارد نفر امروز به آب کافی برای نیازهای روزانه خود دسترسی ندارند.از آنجایی که بسیاری از کشورهای عمده تولید کننده و فعال در زمینه نساجی در مناطقی فعالیت میکنند که در معرض کمبود آب شدید هستند، کاهش نیاز صنعت به آب می تواند تأثیر فوری و قابل توجهی داشته باشد.در عین حال، تولیدکنندگان صنعت نساجی نیز به دنبال راه های جدید برای کاهش میزان کلی خسارت به محیط زیست خود هستند.تلاش برای کاهش مصرف انرژی و تولید زباله و حذف مواد شیمیایی خطرناک از زنجیره تامین نیز در حال انجام است. یکی از اهداف اصلی ، تولید آب شور کمتر است. نمک باعث خنثی سازی بار سطحی لیف شده و به  جذب رنگ های واکنش پذیر را بر روی الیاف سلولز کمک می کند و شایع ترین مواد شیمیایی در رشته نساجی است. از نظر فنی می توان نمک استفاده شده در فرآیند رنگرزی را از پساب حذف کرد، اما فرآیند بازیافت نمک به میزان قابل توجهی انرژی بر است و از سویی یک گزینه صحیح برای محیط زیست نیست.

این عکس نشان دهنده صرفه اقتصادی و محیطی است که توسط رنگ های نوین این کمپانی حاصل می شود.

در ادامه باید به این نکته اشاره کرد که نوسان قیمت در پنبه، نفت خام و مواد خام، همراه با افزایش هزینه های نیروی کار، باعث افزایش فشار بر کارخانه های تولید کننده می شود. در حالی که بعضی ها بسته شده اند، دیگران محصولات و فرآیندهای جدیدی را به منظور بهبود بهره وری و سودآوری و رعایت قوانین سختگیرانه محیط زیست و استانداردهای صنعتی اتخاذ می کنند.

رنگرزی سریعتر در دمای پایین با مصرف کمتر  نمک و  آب

AVITERA® SE با ارائه راه حلی پایدار و دوستدارمحیط زیست  برای رنگرزی  گسترده ترین پارچه های نساجی در جهان، میزان مصرف آب و انرژی و دی اکسید کربن (CO 2) را در طی فرآیند رنگرزی و شستشو کاهش می دهد. از زمان تولید این نوع رنگزاها، محدوده آن به طور مداوم توسعه داده شده است تا مزایای بهبود یافته را در سراسر رنگزاهای تولیدی و طیف رنگ ارائه دهد. رنگ های AVITERA® SE را می توان در دستگاه های گوناگون استفاده کرد و نیازی به ماشین آلات خاصی نیست. علاوه بر این، این مواد مطابق با لیست تولید مواد شیمیایی خطرناک (ZDHC) و الزامات زیست محیطی است . AVITERA® SEبه کمک چالش های صنعت نساجی آمده است.
پل هالم از شرکت هانتسمن می افزاید : ما همچنان به توسعه این تکنولوژی برای کمک به تولید کنندگان پارچه های نساجی می پردازیم تا از تولید مقرون به صرفه تر، محصولات نساجی بهبود یافته و تاثیرات حداقل زیست محیطی بهره مند شوند.
نزدیک به65% از تولیدات جهان ، شامل میلیون تن  پنبه هایی است که با رنگزاهای راکتیو رنگرزی می شوند. هانتسمن این رنگ ها را در دهه 1950 به عنوان جایگزینی برای رنگ های مستقیم طراحی کرد که دارای ثبات شستشویی بالا و طیف های رنگی روشن بودند.

رنگ های AVITERA® SE رنگ های واکنش پذیر هستند که تکرار پذیری بالا و رمق کشی خوب برای  پنبه و دیگر الیاف سلولزی و ترکیبات آنها را تضمین می کند.

رنگ های AVITERA® SE تا 95% جذب لیف شده و مقدار جذب نشده آن نسبت به رنگ های دیگر که بین 15 تا 30% است به 5% کاهش می یابد و در دمای پایین براحتی از سطح پارچه شسته می شود. در نتیجه کارخانه های می توانند در مقدار مصرف رنگ و مصرف انرژی و آب کاهش چشمگیری داشته و محصولات خود را با قیمت تمام شده مقرون به صرفه تری به بازار عرضه کنند .

مزایای استفاده از رنگ های AVITERA® SE :

کاهش مصرف آب تا 50%

کاهش انرژی و CO2 تا بیش از 50%

نیاز به تنها 1.7کیلوگرم بخار برای رنگرزی یک کیلوگرم پنبه در حالیکه برای رنگرزی گرم نیاز به 9 کیلوگرم بخار نیاز است.

کاهش نمک مصرفی تا 20% و در مقابل بیشترین جذب رنگزا (%95)و کاهش رنگزای جذب نشده تا 5%

نیاز به آب کم و دمای پایین برای پارچه رنگرزی شده با رنگزای AVITERA® SE

کاهش پروسه شستشو تا 25%
کاهش زمان پروسه رنگرزی ، بطوریکه رنگرزی در 5 ساعت به اتمام می رسد و این زمان در پروسه های معمولی 9 ساعت است.

صرفه جویی بیش از 820 میلیارد لیتر آب در سال : این صرفه جویی برابر با 1.3 لیتر آب شیرین در هر روز در کشورهای صنعتی عمده آسیا مانند هند، بنگلادش و چین است.

صرفه جویی بیش از 700000تن نمک در سال

این صرفه جویی به اندازه کافی برای پر کردن نزدیک به 30000 واگن قطاراست  که می تواند به مسافتی بیش از 500 کیلومتر گسترش یابد، مسافتی شبیه به فاصله بین سان فرانسیسکو و لس آنجلس و یا بین شانگهای و Xuzhou.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *