آشنایی با دستگاه چاپ غلتکی

  • چاپ غلتکی:

تقریبا این چاپ داره از دور خارج میشه اما در مورد پارچه های پنبه ایی گردباف هنوز کاربرد دارد .

  • ماشین چاپ غلتکی

ماشین چاپ غلتکی خود از چند غلتک و کاردک تمیز کننده و ابزار مکانیکی درست شده که همگی باید با دقت تنظیم شوند چرا که همگی در تماس باهم کار چاپ را انجام میدهند . این ماشین دارای غلتک اصلی یا سیلندر بوده که این سیلندر اصلی متحرک است و باچندین لایه پارچه ضخیم پوشانده شده است که به آن Bombage میگویند. این ماشین دارای یک تشتک رنگ بوده که از طریق برسی و یا غلتک مویی رنگ را از داخل تشتک به سطح غلتک چاپ منتقل می کند . پس از آن رنگ بداخل مناطق حک شده و همچنین روس سطح غلتک چاپ قرار گرفته و طرح مورد نظر چاپ می گردد .

رنگهای اضافی از روی سطح غلتک توسط تیغه ها زدوده میشود .  این تیغه ها به فاصله کمی از غلتک برسی قرار داشته و بروی غلتک چاپ فشار می آورد. با ایجاد این فشار رنگ از روی سطح غلتک چاپ زدوده و بداخل شیار های غلتک چاپ بطور یکنواخت منتقل میشود .

  • روند کار دستگاه :

پارچه R که باید چاپ شود به وسیله غلتک کوچک راهنما T به سوی غلتک بزرگ A برده میشود ولی مستقیما چاپ نمیشود بلکه باید به اندازه کافی دور غلتک کشیده شده تا به اندازه رضایت بخشی ویژگی فنری و ارتجاعی به پارچه داده شود . بنابرین همزمان با حرکت پارچه ، حرکت آستری پتویی در پیرامون استوانه مرکزی به صورت بدون سر حرکت میکند.

کاربرد پارچه آستری برای آنست که از لکه دار شدن پارچه کلفت P یا پتو که معمولا گرانبهاست جلوگیری میکند. غلتک مرکزی از خود حرکتی نداشته بلکه به وسیله غلتک های چاپ به گردش در می آید و چرخش آن سبب به حرکت در آوردن پارچه R و آستری Q و پتو P می گردد .

همچنین غلتک حکاکی شماره C با دنده به غلتک حامل رنگ S مربوط میشود . فشار غلتک مرکزی بروی غلتک C و همچنین خود پارچه را شماری وزنه و ابزار مکانیکی مهار می کنند تافشار به اندازه لازم و یکنواخت بروی همگی سطح پارچه باشد تا از چروک شدن پارچه جلوگیری کند .

  • چند نکته در مورد چاپ غلتکی :

√همگی غلتکهای حکاکی شده مربوط به هر رنگ را بوسیله چرخ دنده ها مهاروتنظیم نموده تا هر بخشی از طرح و رنگ در جای درست خود قرار گیرد .

√ پس از به حرکت در آوردن ماشین فشار حرکت پارچه را تنظیم میکنیم.

√ پیش از چاپ باید خمیر را صاف کرده تا عاری از هرگونه ناخالصی باشد چرا که باعث آسیب بهچند صد متر پارچه میشود.

√پارچه را پس از چاپ از آستری جدا کرده و خشک می کنیم و آنگاه بخار داده میشود.

  • اطلاعات فنی دستگاه:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *