آشنایی با دستگاه چاپ روتاری

آشنایی با دستگاه چاپ روتاری

دستگاه چاپ روتاری به دو صورت افقی و سیلندری ساخته میشوند که شیوه کار هردو یکسان است و تنها ظاهر دستگاه ها متفاوت است ، در اینجا ما دستگاه افقی را مورد بررسی قرار می دهیم.

در دستگاه افقی همه شابلون ها روی یک سطح قرار گرفته و پارچه بطور افقی توسط بلانکت از زیر شابلون ها گذر میکند . درست مثل چاپ تخت اما با سرعت بسیار بیشتر .

شابلون چاپ روتاری از جنس نیکل است . این فلز در برابرعوامل مکانیکی و شیمیایی مقاوم است . قطر جدار این غلتک از 0.01 تا 0.7 میلیمتر ، بدون درز و قالبی است . دستگاه چاپ روتاری با پهناهای گوناگون از یک متر تا 3.5 متر و یا بیشتر بوده ، اندازه رپیت های این دستگاه ها به اندازه پیرامون غلتک ها بین ۴۸ تا ۱۰۰ سانتیمتر و شماره رنگهایی که در آنها میتوان زد ۴ تا ۲۴ رنگ است . سرعت ماشین ۱ تا ۹۰ متر بر دقیقه بوده ( دو برابر چاپ غلتکی)و در نوع های ویژه ایی تا ۲۰۰ متر هم میرسد . اما باید بیاد داشت سرعت چاپ روی هم رفته با نوع پارچه ، قدرت خشک کن و نوع نقشه پیوند میخورد .

  • بخش های پایه ی دستگاه :

۱. نوار نقاله ( بلانکت) که پارچه روی آن جا میگیرد.

  1. واحد های چاپ که شامل : شابلن غلتکی ، تیغه رنگ کش، تشتک رنگ و سازوکار حرکت دهنده آن

۳. جایگاه رنگ و لوله رنگ رسانی به واحد چاپ

بخش های زیر قابل جابجایی است 

  • بخش های دیگر چاپ روتاری :

۱. واحد تغذیه پارچه

۲. واحد چسب زن

۳. واحد شستشوی نوار که زدودن چسب و رنگ از روی بلانکت را بر عهده دارد

۴. بخش تحویل دهنده پایانی که پارچه را به سامانه خشک کن واگذار کرده و حرکت شابلون را با سرعت حرکت بلانکت برابر و تنظیم میکند.

۵. دستگاه خشک کن.

خشک کن
  • حرکت نوار چاپ( بلانکت) :

سطحی که پارچه روی آن جای میگیرد بصورت یک نوار متحرک است. پارچه پس از بیرون آمدن ازبخش خوراک دهنده در روی نوار بلانکت سرتاسر دستگاه چاپ را گذرانده و پس از چاپ و نقش گرفتن از انتهای دیگر دستگاه به بخش خشک کن می رود و در بخش تحویل دهنده پایانی یک سیلندر بزرگ جا گرفته که با جریان برق مستقیم به حرکت در آمده و نوار نقاله را میگرداند. سرعت نوار به وسیله اینورتر تنظیم میشود .

  • مکانیزم چاپ :

هنگام آغاز بکار چاپ شابلون ها را جانمایی نموده تا به درستی روی پارچه جای بگیرد . رنگ کش در این دستگاه از یک میله آهنی که قطر آن برابر نوع پارچه و غلظت رنگ 4-5-6-8-10-12 و یا ۱۵ میلیمتر میباشد . پس از نصب شابلون میله رنگ کش را درون آن جای می دهند ، میله توسط الکترومغناطیسی که زیر نوار نصب شده جذب شده و فشار لازم را روی شابلون وارد می آورد . رنگ توسط لوله ایی درون شابلون می ریزد و با چرخش شابلون غلتکی نقشه دلخواه روی پارچه چاپ میگردد .

√ سرعت حرکت دورانی شابلون با سرعت خطی بلانکت همسویی دارد .

  • شیوه قرار گرفتن شابلونها :

جایگاه رنگ در کنار سکوی چاپ قرار گرفته و شیوه جای گرفتن آنها بستگی به رنگ بندی پارچه دارد . بدین سان رنگهایی را که روی پارچه کمتربه چشم میخور یا به عبارت دیگر سطح کمتری از پارچه را اشغال میکند در ابتدا قرار میگیرد و اگر دو رنگ از دیدگاه سطحی که اشغال می کنند ، یکسان باشند ، رنگ روشن تر جلوتر از رنگ تیره جای میگیرد . پمپ و تلمبه در زیر سکو جای گرفته اند ؛ رنگ به وسیله یک لوله لاستیکی انعطاف پذیر از جایگاه رنگ به پمپ میرود و با لوله ی دیگری وارد لوله رنگ میشود ، سپس از مجاری آن به گونه ایی یکنواخت به بیرون جریان یافته و لبه تیغه رنگ کش ، به درون سوراخ های شابلون میرود .

با آغاز کار چاپ پمپ های رنگ به گونه ی خودکار به کار می افتند . اندازه کاربرد رنگ به وسیله میله تنظیم کننده سطح رنگ مهار میشود . برای همین سطح رنگ به اندازه نیاز در شابلون همیشه ثابت می ماند. انتهای کار مشابهه چاپ تخت است ؛ پارچه وارد خشک کن شده ، خشکمیشود تا رنگها در مرزها حرکت نکنند سپس وارد بخار اشباع یا سوپر هیت میشوند تا عملیات فیکسه رنگ صورت گیرد .

منابع و اطلاعات بیشتر :

TextileLearner

http://www.swastiktextile.com/rotary_printing_machine.html

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *