پوشاک نوین با نانو ساختار هیدروفوبیک

پژوهشگران از موسسه فناوری کارلسروهه ،یک فوم پلیمری مقاوم در برابر آب و آلودگی بنام Fluoropor را توسعه داده اند که می تواند برنامه های کاربردی وسیع در بازار پوشاک ورزشی را داشته باشد.مقاله های آکادمیک، پوشش های فوق العاده هیدروفوبیک شفاف و غیر حساس و کاربردی برای دنیای واقعی ، بدون نیاز به میکرو ساختار های مداوم مواد فلورایدی را نشان می دهد.

سطوح و پوشش های سطحی Superhydrophobic به طور فزاینده ای به زمینه های تحقیقاتی سودمند تبدیل شده اند، زیرا بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک ورزشی به دنبال بالاترین سطوح آبگریز و ضد آلودگی می باشند.ساخت این سطوح مستلزم پیچیدگی های خاصی است چراکه خاصیت سوپر هیدروفوبیک با مواد در مقیاس نانو امکان پذیر است و ماهیت ظریف ریز ساختار ها اغلب به این معنی است که سطوح سوپر هیدروفوبیک در برابر سایش آسیب پذیر هستند.
پژوهشگران می گویند باتوجه به موارد ذکر شده ماده Fluoropor را در مواردی چون زاویه تماس، انرژی سطحی، مقاومت سایش و سختی ویکرز را در مواد فلوروپور برای برنامه های کاربردی واقعی” بهینه سازی کرده اند.
به عنوان بخشی از تحقیق، Fluoropor بر روی منسوجات مختلف و همچنین سطوح شیشه ای، طلا، مس و اپوکسی پلیمری اعمال شد تا کاربرد آن را به عنوان یک پوشش فوق العاده هیدروفوبیک نشان داده شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *