ساخت باندهای نوین با دوام و همانند پوست بوسیله نانوسیم ها

پژوهشگران در تکنولوژی زیست پزشکی موفق به ساخت باندهای پوست مانندی شدند که با استفاده از مش رسانای نانو سیم ها و یک لایه نازک پلیمری الاستیک مانند پوست بروی بدن چسبیده و توسط بیوسیگنال هایی درمان و تحریک های پوستی را رصد میکند. این بانداژ نوین تقلیدی از پوست انسان است که خواص الاستیک و قابلیت های حسی را توامان دارد.
نزدیکی باند به پوست باعث می شود که بتواند بازخورد های زیست پزشکی مفید را از طریق سیگنال های الکتروفیزیولوژیک ارائه دهد.
چی هوآن لی استادیار مهندسی پزشکی و مهندسی مکانیک در دانشگاه پردیو می گوید :
«این نوآوری ترکیبی از نانو مواد با کیفیت بالاست که باند را مانند پوست میسازد و در نتیجه خواص مکانیکی منحصر به فردی را به آن می دهد.»
در ادامه مین کو کیم می افزاید : این باند را می توان به یک دستگاه الکترونیکی تشبیه کرد که برای درمان وضعیتهای خاص می تواند در آن نقطه خاص ایجاد حرارت کند و با جریان انداختن عملکرد سیستم عروقی زمان درمان را تسریع بخشید.

در رویکرد های سنتی به توسعه چنین تکنولوژی فیلم های نازک که از فلزات انعطاف پذیر مانند طلا ، نقره ، مس استفاده میشد پرداخته شده بود و مشکل عمده آنها شکستگی و ترک خوردگی بود که در نتیجه کشش حاصل می گردید. بنابراین بانداژ های پوستی دارای این مزیت هستند که از نانو سیم ها بهره برده شده که ضمن مقاومتر ساختن باند در مقابل کشش و ترک خوردگی باعث می شود تا سطح 1000بار زبر تری را داشته باشد که همین امر موجب چسبندگی بیشتر آن به پوست می شود.
نانو سیم ها با قطر حدود 50 نانومتر و طول 150 میکرون در داخل یک لوله نازک از الاستومر یا پلیمر الاستیک که در حدود 1.5 میکرون ضخامت دارد تعبیه شده است. برای نشان دادن کار برد آن در تشخیص پزشکی می توان از این تکنولوژی جهت ضبط سیگنال های الکتروفیزیولوژیک از قلب و عضلات مورد نظر اشاره کرد.
در آینده پژوهشگران قصد دارند تا با فرآیند های نوین تر و سنتز مواد در کنار نانوسیم ها یک باند ترانس را توسعه دهند که تحویل دارو از طریق پوست را انجام دهد ضمن اینکه چنین سیستمی ممکن است شام سنسورهایی باشد که با توجه به تشخیص سطح آسیب دیده دوز داروی مصرفی را تعیین نماید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *