تولید رنگزاهای میکرو ارگانیسم به کمک بیوتکنولوژی

کمبریج- در انگلستان با روش بیوتکنولوژی روش جدیدی برای استفاده از DNA پروتئین برای ساخت رنگزا های نساجی پایدار  کشف و توسعه داده شده است.
این شرکت میگوید تکنولوژی جدید جذب و فیکس شدن رنگ را افزایش می دهد و نیاز به نمک های فلزی و فلزات سنگین برای بالا بردن یا کاهش سطح PH را از بین می برد.شرکت Colorifix در سال 2015 تاسیس شده و شامل سه محقق با پیشینه زیست شناسی مصنوعی است.

این فناوری جایگزین استفاده از سوخت های فسیلی برای تولید رنگ ها می شود ، زیرا در استفاده از مواد شیمیایی خطرناک برای ایجاد رنگ های بیولوژیکی از منابع تجدیدپذیر و محصولات جانبی کشاورزی اجتناب می کند.با این کار، این شرکت ادعا می کند این تکنولوژی باعث صرفه جویی در مصرف آب، انرژی و مواد زائد می شود.
دیوید ناگنت یکی از بنیانگذاران Colorifix می گوید : “تیم ما شامل دکتر Orr Yarkoni و دکتر جیمز Ajioka است، که در زمینه زیست شناسی مصنوعی تشکیل شده است و ما در تلاش برای استفاده از علم برای حل چالش های جهانی، به خصوص مسائلی هستیم که بر محیط زیست تاثیر می گذارد.ما در واقع به عنوان یک تیم با ایجاد یک سنسور بیوسنس برای تشخیص آلودگی آب شروع به کار کردیم. در این کار، ما با بسیاری از مردم درباره انواع آلاینده ها در آب صحبت کردیم که به محیط زیست آسیب می رساند و بسیاری ازآنها انگشتان اشاره را به صنعت نساجی نشانه می گرفتند. و خوشبختانه باید بگوییم صحبت های بسیار خوب و آموزنده ایی را در این راستا داشته ایم.

ناگنت می گوید که تکنولوژی Colorifix نوآوری را با شیوه های موجود ترکیب می کند. فرایند ما از تجهیزات و اصولی که در حال حاضر در بیوتکنولوژی، آبجوسازی و شیرینی سازی استفاده می شود بهره می برد .ترکیبی از این روش ها به یک روند بسیار کارآمد تبدیل شده است. ما میکروارگانیسم هایی را برای تولید رنگ ها ایجاد میکنیم که در fermenters (بیوراکتور)رشد می کنند، بسیار شبیه به آنچه که در فرآیند آبجوسازی می بینید. میکروارگانیسم ها به وسیله شیره شکر و آب تغذیه می شوند. هنگامی که تراکم به اندازه کافی بالا باشد، ما میکرو ب های کشت شده را بدون استخراج یا تصفیه (ز نظر محیط زیست و اقتصادی، غیر دوستانه عمل می کند) سیفون می کنیم و آن ها را همراه با واکنش های انتقال، بروی پارچه هایی که برای رنگرزی آماده شده اند، اعمال می کنیم. به طور کلی، در فرایند ما فقط مواد غذایی و مواد شیمیایی با درجه خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند.

در فرآیند رنگرزی به طور معمول از مواد سمی و نمک های فلزی استفاده می شود و مصرف آب می تواند به بیش از نسبت وزن به کالای بیست برسد.با این حال ناگنت ادعا می کند در فرآیند Colorifix از مواد توکسین استفاده نمی شود نسبت آب به کالا به مقدار یک به سه کاهش می یابد و رنگدانه های ارگانیک توسط میکروارگانیسم ها تولید می شوند.

فرآیند تولید

رنگدانه های ما دقیقا توسط طبیعت تولید می شوند. ما یک ارگانیسم که رنگدانه ایجاد می کند مانند گل را پیدا می کنیم سپس پروتئین هایی که مسئول ایجاد رنگدانه های گل هستند را پیدا می کنیم.بعد از آن DNA که مسئول پیام رسانی به پروتئین است را یافته و همه میکرو ارگانیسم ها را بازسازی می کنیم. این بدان معنی است که رنگدانه دقیقا مشابه همان رنگی است که گل آن را ساخته فقط در غلظت های بالاتر و تحت شرایط کنترل شده ساخته می شود.”اکثر مزایای زیست محیطی این فرآیند عمدتا مربوط به مرحله رنگرزی و نه تولید رنگ است، اما ما از میکروارگانیسم ها برای انجام این بخش از روند نیز استفاده می کنیم.”

مرگ فلز

شرکت Colorfix ادعا می کند که رنگ های تولید شده آنها بدون نیاز به فلزات سنگین، حلال های آلی یا اسیدها به دلیل ماهیت بیولوژیکی فرآیندی که تولید می شوند جذب پارچه شده و واکنش می دهند.
ناگنت می گوید: “واقعیت این است که رنگ ها به طور مستقیم و با فعل و انفعال داخلی با پارچه ها ارتباط برقرار می کنند.در حالیکه در روش های معمول نیاز دارید شرایط را با اضافه کردن نمکهای فلزی، فلزات سنگین، افزایش یا کاهش PH و غیره دستکاری کنید.در فرایند ما نیازی به اضافه کردن هر یک از این موارد نیست زیرا سلول ها همه اینکار ها را برای ما انجام می دهند.چراکه همه این چیزها به طور طبیعی در آب با غلظت بسیار کم (به غیر از حلالها) وجود دارد، اما ما از آنها استفاده نمی کنیم.
“موجودات زنده به راحتی مواد مغذی، نمک و سایر فلزات را از محلولهایی که در آن رشد می کنند جذب می کنند و به طور موثری آنها را متمرکز می کنند، زیرا آنها برای زنده ماندن به این مواد نیاز دارند.
این بدان معنی است که نمک ها و فلزات مورد استفاده برای افزایش بازده رنگ، مستقیما از آب می آیند و ما به هیچ وجه نیازی به اضافه کردن آنها نداریم و این فرآیند شامل جذب و فیکس شدن رنگ توسط میکرو ارگانیسم ها در پارچه می شود.

این شرکت در تلاش برای گسترش طیف رنگی خود است و تکنولوژی خود را مبتنی برا اساس تخمیر و رنگرزی بنیان کرده است.

در همین راستا :

آینده رنگرزی زیست سازگار با بیو پیگمنت ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *