تاریخچه ی دنیم

مقدمه

از ویژگی های دنیم مي توان به مقاومت و راحتی آنها اشاره کرد. در ابتدا دنیم را به دلیل استحکام بالای آن کارگران معدن طلا کالیفرنیا به عنوان لباس کار می پوشیدند. نام آن از سرژ نیم، یا سرژ از نیم، فرانسوي گرفته شده است. در اصل، اين ساختار از پشم با استحکام بالا بود. كه در سال 1700 ، از پشم و پنبه ساخته شد. بعد از آن تنها از پنبه ساخته مي شد. در اصل، در آن زمان ها براي مصارف بادبان مورد استفاده قرار مي گرفت، اما در نهایت، برخی از ملوانان نوآورانه به فکر مصرف موادي با استحكام بالا جهت استفاده براي شلوارهاي بزرگ افتادند. نام شلوار جین آبی از رنگ پارچه مشتق شده است . جین با یک رنگ آبی به دست آمده از گیاه نیل تحت تكميل بر روي منسوج گرفته شده است. گياه نیل به عنوان یک رنگ از 2500 سال قبل از میلاد مسیح در آسیا، مصر، یونان، روم و بریتانیا مورد استفاده قرار مي گرفت. تولید کنندگان جین آبی از هند تا قرن بیستم، از نیل مصنوعی به جای رنگ به طور طبیعی استفاده مي كردند.

تولید شلوار جین آبی تاکنون از اواسط قرن نوزدهم آمده است. لوی اشتراوس از پارچه جین آبی به عنوان شلوار کار قوی در جوامع معدن در کالیفرنیا استفاده کرد. برای اولین بار طراحی آن به بازار “لوی” در سال 1850 بر مي گردد و تنها تغییرات جزئی در طراحی اولیه آن تا امرزو به وجود آمده است. در آن زمان خیاطي به نام یعقوب دیویس بنا به درخواست یک معدنچی شلواري براي نگه داشتن ابزار معدن اختراع نمود. لوی اشتراوس ایده خود را در 20 ماه می 1873به ثبت رساند. تعداد کمی از تغییرات دیگر در طول قرن بعد به آن داده شد. پس از آن شلوار جین آبی محبوبيت خاصي در میان جوانان در سال 1950 به دست آورد. در سال 1957، 150 میلیون جفت در سراسر جهان فروخته شد. این روند رو به رشد تا سال 1981 ادامه داشت و افزایش شلوار جین برای تولید کنندگان عملا منجر به تضمین فروش سالانه آن شد. در ایالات متحده، 200 میلیون جفت شلوار جین در سال 1967 تا سال 1977 فروخته شد. در طول سال 1970، قیمت شلوار جین آبی، دو برابر شد و در عین حال تقاضا همیشه بیش از عرضه بود. با وجود موفقیت ظاهری از طراح شلوار جین، اکثریت بازار آن را در مصارف خود استفاده مي كردند . شلوار جین در اوج محبوبیت خود در دهه هفتاد بازگشت. به طور مداوم تولید کنندگان دنبال راهی برای نگه داشتن تقاضای بالا برای شلوار جین آبی بودند. باور شان اين بود که کاهش تقاضا به دليل تغییر نیازهای جمعيتي بواسطه حركت به سوي پیری جمعیت مي باشد. بنابراين تولیدکنندگان آغاز به تهیه شلوار جين راحت تر نمودند. لوی اشتراوس شلوار جین های رنگارنگ به بازار عرضه كرد. این شرکت امیدوار بود تا به رشد مصرف اين منسوج بيافزايد.

شکل زیر دو مرحله اول تولید شلوار جین يعني کاردینگ و ریسندگی را نشان مي دهد.

در کاردینگ، پنبه با برس های سیمی، برس كشيده مي شود. سپس الیاف پنبه را با هم جمع آوردی کرده و برش می دهند. پس از آن چند فتيله به هم پیوسته، بر روی ماشین آلات ریسندگی تحت تاب دادن و کشش طبق شکل قرار مي گيرد.

اگر چه شلوار جین آبی در همان طراحی اولیه خود قابليت مصرف همه کاره برای پاسخگویی به خواسته بازار را دارا بوده است. اما از آنجا که در آینده، به نظر می رسيد تقاضاها متنوع مي شود پس می توان حدس زد که تولیدکنندگان و همچنین عموم مردم، شلوار جین آبی را بيشتر مي پسندند.

مواد اولیه

شلوار جین آبی از پنبه 100 درصد ساخته شده است. اگر چه مخلوط پلی استر هم استفاده مي شود، اما با این حال، بيشتر تفکر در مورد شلوار جین مربوط به توليد با 100 درصد پنبه مي باشد. رایج ترین رنگ مورد استفاده نیل مصنوعی بود. برچسب هاي استفاده شده بر روی شلوار جین توسط طراحان اغلب از جنس پارچه، چرم، و یا پلاستیک ساخته شده است.

فرآیند تولید

جین، بر خلاف بسیاری از انواع پارچه ها فرايند بافت و رنگرزي آن در یک مکان انجام مي شود.

آماده سازی نخ پنبه

در ابتدا پنبه را از مزارع پنبه برداشت می کنند و پس از آن پردازش مي كنند و نخ پنبه را مي گيرند. پنبه های دریافتی در عدل محکم بسته بندی شده و سپس از طريق فرایند کاردینگ بازرسی مي شود که در بالا توضیح داده شد و برای ریسندگی آماده می شوند.

ماشین آلات دیگر سپس چند فتيله را با هم يكي كرده، و یک این فتيله را کشیده و تاب داده تا به استحكام مد نظر برسد .در مرحله بعد، این فیتیله در ماشین آلات ریسندگی قرار گرفته و علاوه بر تاب دادن به نيمچه نخ، تحت کشش الیاف قرار گرفته تا به شکل نخ در آيد.

بر خلاف بسیاری از دیگر پارچه ها، رنگرزي جین قبل از بافت آن مي باشد. رنگ نیل مورد استفاده به طور کلی از طريق یک سنتز شیمیایی است. نخ جین با مواد رنگزاي خمي از طريق غوطه وري، رنگرزي مي شود. بدين دليل است كه شلوار جین آبی پس از شستشو رنگ زیادی می دهد.

رنگرزی نخ

اکثر پارچه ها در ابتدا بافته شده و سپس رنگرزی می شوند. اما در جین نخ آن رنگرزی می شود سپس پارچه بافته می شود. شلوارهاي جين در بسیاری از موارد پس از هر بار شستشو رنگشان کمی محو مي شود. مواد شیمیایی دقیق مورد استفاده در اين روش رنگرزی اسرار تجاری، است.. نخ رنگرزي شده آهار زده می شود (معمولا مواد نشاسته ای می باشد) و سپس برای بافندگی آماده می شود.

بافندگی 
سپس نخ بافته مي شود. شلوار جین 100 درصد آبی نیست، زيرا رنگ آبی فقط براي نخ تار استفاده مي شود و نخ پود سفید است.كه پود اليافي کوتاه تر، در بافت بصورت افقی بوده كه با نخ تار ترکیب مي شود.اگر چه مکانیزم بافندگی مورد استفاده در اینجا يك روش عمومی بافندگی ساده است اما بسیار بزرگتر و سریع تر می باشد.
در این مرحله جین آماده براي تكميل است.. در اين حالت پس از اعمال تكميل هاي مختلف به پارچه بافته شده پارچه اي براق و عاري از پرز تهيه مي شود. جین ممکن است سپس تحت عمليات سنفرايزينگ و پرز سوزي هم قرار گيرد.

پارچه جین ضخامت لایه اش پس از فرايند تكميلي به 100 ميلي متر کاهش ميابد. در نهایت پارچه را برش داده و شلوار جین دوخته می شود.

پس از طراحی نمونه ، الگوهای طراحی از کاغذ یا مقوا تهيه مي شود. تا 80 اندازه مختلف از یک الگو ممكن است تهيه شود.

پارچه های جین برش خورده در  نهايت دوخته می شود. دوخت در یک خط مونتاژ انجام می شود، و دارای ردیفهایی از چرخ خیاطی صنعتی است كه توسط انسان اداره می شود. در ابتدا جیب های مختلف و حلقه کمربند توليد مي شود. هنگامی که قسمت دور کمر آماده شد، قسمت کمربن دوخته شده و دکمه های شلوار متصل مي شود. در نهایت، میخ پرچ ها در مکان های مناسب قرار داده و دوخته مي شود.

شلوارهای جین بعد از دوخت سنگشور شده یا تحت سایر عملیات تکمیلی قرار می گیرد. شلوار جین پس از فرايند تكميلي تحت فشردن وآبگيري قرار مي گيرد.
کنترل کیفیت

در ابتدا عدل پنبه از نظر طول ليف و استحكام بازرسی مي شود. استحكام عامل مهم در شلوار جین است. این با استفاده از وزن نمونه اندازه گیری مي شود. شاخص قدرت پنبه (تقسیم استحكام بر وزن نمونه) است كه محاسبه می شود. پارچه جین تولید شده در انتها با دقت از نظر نقص بازرسی مي شود. هر نقص در مقیاس نقطه تعریف مي شود. یک نقص بسیار کوچک بايد علت آن سنجيده شود. پارچه با استحكام ضعیف به عنوان آسیب دیده شناخته مي شود. همچنین شلوار جین از نظر دوام بايد سنجيده شود. نمونه از پارچه شسته شده و خشک شده پس از آن چند بار پوشيده مي شود.

Where To Learn More
Books
Cray, Ed. Levi’s. Houghton Mifflin, 1978.

Fehr, Barbara. Yankee Denim Dandies. Piper Publishing, 1974.

Finlayson, lain. Denim. Simon and Schuster, 1990.

Henry, Sondra and Emily Taitz. Everyone Wears His Name: A Biography of Levi Strauss. Dillon Press, 1990.

Periodicals
Adkins, Jan. “The Evolution of Jeans: American History 501,” Mother Earth News. July/August, 1990, pp. 60-63.

Brooks, John. “Annals of Business: A Friendly Product,” The New Yorker. November 12, 1979, pp. 58-94.

— Rose Secrest

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *